Музичне мистецтво

Герасименко Т.М.,
учитель музичного мистецтва
Тростянецької СШ І-ІІІ ступенів № 3

Урок музичного мистецтва
7 клас

Тема: Мюзикл
Мета.
Ознайомити з особливостями жанру на прикладі фрагментів мюзиклу «Собор Паризької Богоматері» муз Р. Коччіанте, розглянути історію виникнення мюзиклу, ознайомити з відмінностями мюзиклу від класичних музично-театральних жанрів, ознайомити з сюжетами та композиціями окремих мюзиклів, надати основні знання про відмінності між оперою, оперетою, балетом і мюзиклом.
Розвивати вміння учнів уважно слухати музичні номери з мюзиклу та надавати їм характеристику, розвивати вміння співставляти музично-театральні жанри з мюзиклом, розвивати вокально-хорові навички.
Виховувати почуття краси, зацікавленість музичним мистецтвом, ціннісне ставлення до сучасних театральних жанрів.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: музичний інструмент, мультимедійний супровід уроку.
Основні поняття для засвоєння: історія виникнення мюзиклу, відмінності мюзиклу від класичних музично-театральних жанрів.
Твори, що вивчаються на уроці:
·        Р. Коччанте. Пісні «Belle», «Danse mon Esmeralda» та «Le Temps de cathédrales» із мюзиклу «Собор Паризької Богоматері»
·        Відеофрагменти сучасних мюзиклів.
·        Г.Улицька  «Лебеді»
Хід уроку
І. Організаційний момент
Музичне привітання.
Починаємо урок, щоб дістатись до зірок
Ми по сходинках підемо, з піснею до них дійдемо.
Сходинка за сходинкою, а за кроком крок,
Із цієї пісеньки почнемо урок.

ІІ. Актуалізація опорних знань
Дивлячись на вас, я можу сказати, що ви до уроку готові. Ви посміхаєтесь, радісні. Мені приємно буде з вами працювати.
Діти, а що ви очікуєте від  сьогоднішнього уроку?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Для того, щоб дізнатись тему нашого сьогоднішнього уроку треба відгадати кросворд.
1.     Французька рок-опера про видатного австрійського композитора муз. Жан-П’єр Піло, Олів’є Шульту. («Моцарт»).
2.     Одна з перших радянських рок-опер Олексія Рибнікова. («Юнона і Авось»).
3.     Мистецтво, що відображає дійсність в звукових образах (Музика).
4.     Артист, виконавець на музичному інструменті (Музикант).
5.     Театралізована вистава з сюжетом, дійовими особами «…-опера» (рок-опера)
6.     Різновид мистецтва, що відображає дійсність у художніх образах (Література).




М
О
Ц
А
Р
Т







Ю
Н
О
Н
А






М
У
З
И
К
А






М
У
З
И
К
А
Н
Т






Р
О
К












Л
І
Т
Е
Р
А
Т
У
Р
А

Сьогодні я знову запрошую вас до театру. На сцені – мюзикл. Пропоную вам познайомитися з новим жанром, який набув розвитку в театрі та кіно. Мюзикли полюбляють як дорослі, так і діти. В основі багатьох творів цього жанру – відомі класичні твори художньої літератури та твори для дітей.
ІV. Основна частина.
На попередньому уроці деякі учні отримали випереджувальне завдання. І сьогодні вони будуть моїми помічниками.
Про історію виникнення мюзиклу нам розповість Логвиненко Катерина.
       Що ж тоді мюзикл?
Мюзикл це  жанр музичної  вистави або  музичного  фільму, основою  якого  складають  спів і  хореографічні  номери. Усе  це  об’єднано  єдиним  художнім   задумом.
Головна  відмінність  між  оперетою  і  мюзиклом  полягає  у  значенні  музики  в  порівнянні  з  розмовними  сценами. Музика  в  мюзиклі є одним  із  засобів   музично – сценічного  монтажу поряд  з  хореографією, пластикою, постановочними  ефектами.
Від  інших  різновидів  драматичних  творів   для  музичного  театру  (опера, оперета, балет) мюзикл  вирізняється  передусім  синтетичністю: ані вокальні, ані  танцювальні  номери, ані  музичний  супровід  у мюзиклі  не  є  самодостатнім – вони  лише слугують  рівноправними   засобами  передання   змісту. Сюжет, образи  дійових  осіб, ідейний  зміст  відіграють у мюзиклі велику  роль, тому  мюзикл, на відміну  від  опери та оперети, як  правило, прийнято виконувати  мовою, зрозумілою глядачеві, тобто сучасною  побутовою  та  естрадною мовою  музики. У  мюзиклі  кожний  вокальний і танцювальний  номер  є невід’ємним  від  сюжету  і  не може  бути  вилучений  з  вистави  без  шкоди  змісту  і  твору  в цілому.
Мюзикл  як  сценічний  жанр з’явився  в США  наприкінці XIX   – на початку  XX  ст..  У 1920 – х роках мюзикли  почали  екранізувати, що сприяло  його  популяризації.
Подивіться на наступний слайд. Що ви бачите?
Так. Це Собор Паризькаої Богоматері. Про цей чудовий витвір мистецтва нам розповість Кожушко Валерія та Лобанов Анастасія.
Собор  Паризької  Богоматері – один  з  найвідоміших символів Франції. Видатний  письменник  Віктор  Гюго   прославив  собор  у  своєму  однойменному  романі, який  був  екранізований  чимало  разів; за  його  мотивами  було  створено  балети і мюзикли. Так,  у 1998 р. у Парижі відбулася прем’єра мюзиклу  «Собор Парижської  Богоматері» («NotreDame de Paris»), автором  текстів  якого  є Люк  Пламондон, а музики – Ріккардо  Коччіанте.
Не зважаючи на зовнішню  простоту  сценографії  і  незвичний  формат  (шоу  не вкладалося в стандарти, встановлені  мюзиклами),  «Собор…» сподобався  глядачам. Протягом  прем’єрного  року  мюзикл  мав  неперевершений  успіх,  яких  відзначили  в  Книзі  рекордів  Гіннесса.
Найпопулярнішим  синглом «Собору  Паризької  Богоматері» є композиція           «Бель»        («Belle»),                                                            яка  утримувалася  на  першій  сходинці  французьких  чартів  упродовж  33  тижнів  і  була   визнана  найкращою  піснею  п’ятдесятиріччя.
Про головних героїв мюзиклу та його короткий зміст розповість Копил Дар»я.
Презентація Копил Д.
А зараз ми послухаємо декілька фрагментів із Мюзиклу «Собор Паризької Богоматері», після чого ви поділетесь враженнями від почутих творів.

Слухання  
Аналіз музичних творів.
       Розкажіть про своє враження від пісень мюзиклу.        
– Назвіть засоби музичної виразності композицій.
       Які особливості жанру мюзиклу відчувалися в творах?
       Після  феноменального  успіху  на  батьківщині, мюзикл  почав  завойовувати  шанувальників   поза  її  межами. З 1999 року «Собор Паризької  Богоматері» був  поставлений  на  сценах  Канади, Лас-Вегасу, Лондону, Росії. Сьогодні  слухачі  можуть  насолоджуватися  піснями   з мюзиклу, представленими  в  англомовному  збірнику  (2000 р.), одну  з  яких  виконала  канадська  співачка  Селін  Діон. Окрім  того, можна  насолоджуватися  аудіо записами  італійською та  іспанською  версіями  мюзиклу.
       Діти, як ви гадаєте, яка головна тема цього твору?
– Так. Тема кохання.І наступний твір, з яким ви сьогодні познайомитесь, це пісня теж про кохання.
 Г.Улицька «Лебеді».
Але спочатку ми розспіваємось.
    Поспівка. Вправи для розвитку музичною слуху та голосу (за вибором вчителя).
    Розучування  пісні   Г.Улицької «Лебеді»
– Ознайомлення із піснею.
– Розучування мелодії та ритмічного малюнка пісні.
– Виконання першого куплету та приспіву.
V.   Узагальнення вивченого матеріалу. Дерево рішень.
А зараз підведемо підсумки нашого уроку.
У вас на партах є листочки, на яких ви продовжите речення «Сьогодні на уроці я дізнався…»
Прикріпіть свої листочки на «Дерево рішень» і висловіть свої думки.
VІ.   Домашнє завдання.
Створити ілюстрації до мюзиклу  «Собор Паризької Богоматері»
VІІ.   Вихід з класу під мелодію мюзиклу «Bell»








                                     Урок музичного мистецтва 7 клас
Слайд 1
Тема: Музика в мультиплікації
Мета. Розкрити особливості втілення контрастних почуттів у мультфільмах за допомогою музики. Поглибити розуміння понять «саундтрек», «музична драматургія»; розвивати вміння учнів уважно слухати музику до мультфільмів  та надавати характеристику цим творам, розвивати   вміння інтерпретувати музичні твори; виховувати ціннісне ставлення до музики, інтерес до музичної творчості, почуття співпереживання, толерантності, естетичний смак.
Тип уроку: урок поглиблення теми.
Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна  дошка, мультимедійна презентація, портрети композиторів.
Музичний матеріал:
·        Поль Дюк, Симфонічне скерцо «Учень чарівника» з м/ф «Фантазія»;
·        І. Стравінський, «Весна священна» з м/ф «Фантазія»;
·       «Лебеді» муз. Г. Улицької вірші М. Ярошенко
Хід уроку
1.              Вхід під пісню  Поля Дюка Симфонічне скерцо  «Учень чарівника» з мультфільму «Фантазія»
Слайд 2
2.              Організаційний етап уроку
Музичне вітання
3.              Актуалізація музичних вражень, опорних знань
-         Із якими музичними враженнями ви прийшли на урок?
-         Яка музика хвилює вас найбільше?
-         Про яку музику ви можете розповісти?
4.              Мотивація навчальної діяльності.
         Мільйони  дітей  і  дорослих  усього  світу  захоплюються  мультфільмами   Волта Діснея. А  розпочався  шалений  успіх  видатної  кінокомпанії  у далеких  30 –х рр.. минулого  століття  з кумедного  персонажа   - мишенятка  Міккі Мауса. Уперше  він  з’явився  в мультфільмі «Пароплавчик Віллі» (1928 р.)
Слайд3
Нині  Міккі Маус  - найупізнаваніший   герой  мультфільмів, улюбленець  кількох  поколінь маленьких  глядачів, а також   логотип  самої  кіностудії «Волт Дісней Компані».
- Давайте з’ясуємо, що ж таке мультиплікація?
(Відповіді дітей)
Слайд4
         Мультиплікація (анімація) – вид  кіномистецтва, твір  якого  виготовляється  шляхом  знімання  послідовних  фаз  руху  намальованих  або  об’ємних  об’єктів.

3. Вивчення нового матеріалу         
         Упродовж  майже  столітньої  історії  студія  Дісней  створила  багато  мультфільмів  із  чудовою   музикою: «Білосніжка і семеро  гномів», «Піноккіо», «Попелюшка», «Спляча  красуня».
         Музичний  мультфільм  «Фантазія» (1940 р.) дещо  вирізняється  з-поміж  інших  кінострічок  цієї  компанії. Він  складається  з  семи епізодів, музичним  фоном в  яких  звучать  твори  Й.С.Баха, Петра Чайковського, Модеста Мусоргського,  Ф.Шуберта, Поля Дюка. Кожна  частина  фільму  має   самостійний  сюжет, а  сполучними  ланками  між  епізодами  слугують  невеликі  кіно вставки  за участю           Філадельфійського      оркестру.  
«Фантазію» вважають справжнім експериментом Волта Діснея,   адже  під  час  студійного   запису  в  ній  було  вперше  використано  стереофонічний  звук.
         У 1999 р. кіностудія  «Волт Дісней» випустила  мультфільм  «Фантазія - 2000», у якому  було  застосовано  сучасні  комп’ютерні  технології. Один із сюжетів  побудований  за  баладою  Гете «Учень чарівника».
Слайд 5
Слухання Поль Дюк, симфонічне скерцо «Учень чарівника»  (за баладою Гете)  з мультфільму  «Фантазія».
Слайд 6,7
-         Передайте  власні  враження  від  музики.
-         Як  поєднанні  музичні  та  візуальні  образи?
Слайд 8,9
Пригадайте музику  балету «Весна священна» Ігоря  Стравінського, яку  слухали у першому  семестрі. Мультиплікатори «Фантазії» запропонували  своє  бачення  музики   І.Стравінського – картини   зародження  життя  на  Землі, від   амеби до першого   земноводного,  панування і  загибель   динозаврів.
-         Порівняйте  свої  враження  від  прослуханої  музики  з  інтерпретацією художників   - аніматорів.
Слухання І.Стравінський «Весна  священна»  з  мультфільму 
 «Фантазія 2000»
Слайд 10,11
-         Які враження викликає у вас музика, яка щойно звучала?
-         Розкажіть про свої емоції.

         Захопившись ідеєю змішати класичну музику з анімацією, композитор Леопольд Стоковський  вирішив  утілити  в  життя  сміливий  задум   - створити  серію  анімованих  інтерпретацій  музичних  тем.  Допоміг  йому  в  цьому  музичний  критик  Дімс Тейлор, який  також  зіграв   роль  церемоній монстера    на     початку      фільму і між його частинами. Робоча назва  анімаційного  проекту – «Мультфільм - концерт», однак  Стоковський  називав  його  «фантазією», яка  невдовзі  й  стала  офіційною  назвою.
4.    Фізкультхвилинка
5.  Вокально-хорова робота
Слайд 12,13
- Розспівування.
- продовження роботи над вивченням пісні   Г.Улицької «Лебеді»
6.   Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
Слайд 14
- Яка музика звучала сьогодні на уроці?
- Яке враження справила вона на вас?
Оцінювання навчальної діяльності учнів на уроці.
7.    Домашнє завдання.
Слайд 15
У вільний час переглянути фрагмент з м/ф «Фантазія»: Токата і фуга ре мінор Й. С. Баха та порівняти з іншими інтерпретаціями цього твору, які ми слухали на уроці.
Слайд 16

Мандрівка до Угорщини
Урок музичного мистецтва
                             4 клас
Учитель: Герасименко Т.М.

Мета: познайомити учнів із музичними традиціями угорського народу, зокрема, народним танцем чардашем. Навести приклади використання мелодій та ритмів чардашу у творах композиторів різних національностей;
 розвивати емоційну сферу учнів, предметні та міжпредметні компетентності, навички кантиленного співу, почуття ритму.Збагачувати кругозір, слухацький досвід і мистецькі знання школярів;
виховувати в четвертокласників повагу до культурних традицій різних народів, викликати інтерес і бажання їх вивчати.
Музичний матеріал: Й.Брамс Угорський танець №5, полька(чеська народна пісня ).
Тип уроку: урок поглиблення теми
Обладнання: музичний інструмент, ноти, фонохрестоматія, ТЗН, підручник.
               
ХІД УРОКУ

1.Організаційний момент
Музичне вітання

Ми продовжуємо подорожувати країнами Європи.

Сьогодні ми будемо:
Слухати і пам’ятати,
Співати, грати, танцювати,
Думати,аналізувати,говорити,
Фантазувати і творити.


ІІ.   Актуалізація опорних знань
-        Ви любите подорожувати?
-        В яких країнах ми побували на минулому уроці?
-        З якою метою ми здійснювали подорожі?
А за допомогою квіточки ми з»ясуємо що ви запам»ятали з минулих уроків.
- Народний білоруський танець має назву……
- Давньоруський мандрівний актор і музикант – це…..
- Російський народний триструнний щипковий інструмент….
- Концерт «Пустотливі частівки» написав….
- Білоруський духовий музичний інструмент….
- Польський народний танець…..
- «Слов»янський танець» написав чеський композитор…..

ІІІ Повідомлення теми та мети уроку
ІV Основна частина

Сьогодні ми вирушимо в подорож до Угорщини. Музична культура цієї країни дуже давня. Велику роль у її поширенні відіграли цигани, які мандрували країною і співали угорські народні пісні. Але все по черзі.
Слайд
Слайд
Угорщина – держава в центральній Європі, її столицю Будапешт називають перлиною Дунаю.

Слайд
Угорщину з усіх боків оточують гори.
Якщо подивитися на цю країну з висоти, її територія здається схожою на велике, неправильної форми блюдце.

Слайд
Угорці гостинний і дуже музичний народ. Музична культура Угорщини дуже цікава . Її найвизначнішими представниками є Ференц Ліс, Бела Барток, Золтан Кодай та ін.
Музична діяльність цих композитгорів була пов'язана з історичною долею угорського народу, його боротьбою за розвиток національної культури. У їхніх творах помітні традиції угорського фольклору в поєднанні з сучасними засобами музичної виразності, власними композиторськими стилями.


Слайд
Візитною карткою угорського народу є чардаш -
народний танець.
 Чардаш – веселий угорський народний танець. Він складається з двох частин: повільної та швидкої. Назва походить від угор. чарда – заїзджий двір, корчма,трактир, шинок, де збиралися городяни і селяни, щоби розважитися і потанцювати. Відмінною ознакою чардашу є значна ваціація його темпу. Танець починається з повільного ліричного вступу танцю по колу (лашшу), завершується у вкрай швидкому, стрімкому ритмі парного танцю (фріш).
Слайд
Будова чардашу
-        2 частини
-        Гострий ритм
-        Яскрава мелодія

Виконують його соло й одночасно парами.( перегляд відео
«Чардаш»).
Слайд
 Його мелодії та ритми надзвичайно яскраві і звучать у музиці не лише угорських, а й композиторів інших національностей.
З. Кодай – угорський композитор, фольклорист, який зібрав та записав майже 3500 народних пісень і танцювальних мелодій із численними варіантами. Світової слави композитор зажив завдяки комічній опері на теми угорських народних легенд «Харі Янош». Це фантастична розповідь про веселого воїна, із яким трапляються незвичні події.
Слайд
Німецький композитор Йоганнес Брамс цікавився угорським фольклором. Це захоплення відобразилось у збірці «Угорські танці». в яких Брамс використав справжні угорські мелодії. Вони прославили його ім’я на весь світ. «Угорські танці»  спочатку  були написані для фортепіано в 4 руки. Пізніше з’явилися переклади «Угорських танців» для різних ансамблів, інструментів соло, оркестру.
До циклу входить 10 номерів. Ми послухаємо угорський танець № 5. Порівняйте танці та знайдіть спільні і відмінні риси.

Слухання музики Й.Брамс «Угорський танець № 5»( відео)
Слайд
Оберіть слова, що характеризують музику Й. Брамса.

·       Хто виконує музичний твір?
·       Назвіть групи музичних інструментів симфонічного оркестру.
·       Чи схожий цей танець із танцювальною музикою
слов’янських народів?
·       Уявіть танцюристів та розкажіть про їхній танок.

Вокально-хорова робота
Розспівування
Виконання   чеської   народної  пісні «Полька»
-        Повторення мелодії
-        Робота з акцентами
-        Спів зі словами
-        Виконання з рухами
   V Заключна частина
·       Що незвичного у музиці чардашу?
·       Чим сподобалася вам музика «Угорських танців»
Й. Брамса?
VІ Підбиття підсумків уроку.
Слайд
Знайти відповідність: танець – країна.
ГРА « ТАК – НІ»
-        Ми подорожували до Угорщини?
-        Мазурка -угорський народний танець?
-        чардаш -угорський народний танець?
-        Складається із 2 частин?
-        1 повільна і 2 повільна?
-        1 повільна і 2 швидка?
-        Збірка Й.Брамса називається «Угорські танці»?

 Розкажіть про своє враження від уроку

Разом із творами Й. Брамса  ми потрапили до Угорщини, слухали музику, відому за межами цієї  держави, адже музична мова зрозуміла всім народам.







Комментариев нет:

Отправить комментарий